Abstract Objectives Avoidable mortality is often used as a key indicator of broader health inequalities. Health inequalities refer to unfair differences in the quality of health and wellbeing, and ...health care across different populations. This includes differences in the presence of disease, health outcomes, or access to health care. Migrants represent a disadvantaged and growing demographic with special health risks. This study analyses the usages of the concept of avoidable mortality as applied in studies on migrants in Europe. In doing so, the study aims to identify the strengths and limitations of the concept of avoidable mortality for comparative work. Study design A scoping review was conducted for the period of 1990–2011. Methods Publications were identified by a systematic search of PUBMED and WEB OF SCIENCE. An additional five publications were found through the search via references. A total number of 37 publications from 10 European countries were included in the analysis. Results The authors divided studies according to direct versus indirect usage of the concept. Studies with direct usage of the concept established a correlation between patterns of avoidable mortality and health care system performance. Additionally, they searched studies which indirectly used avoidable mortality to examine further evidence for the strengths and weaknesses of the concept. These studies used indicators of amenable mortality (at times alongside other mortality indicators) without making direct reference to the concept. Findings using both approaches identified a similar trend in principal causes of premature death. The difference between the two types of studies concerned the more detailed analysis of the causes of death in studies with direct usage categorising into treatable versus preventable causes of death, or health policy versus medical intervention. Conclusions The results of this article highlight the role of health care systems in contributing to migrant health outcomes: whereas mixed outcomes across a number of indicators of avoidable mortality used indirectly do arise, the large number of studies – especially those using the concept directly – evidence a higher share of premature mortality for migrants compared to host populations. These findings can provide policy makers with important insights into targeted ways of improving the access and quality of health services for marginalised populations. However, the strength and depth of such insights stand to improve, as current research on avoidable mortality is often indirect (rather than overt and systematic), thereby limiting the potential for cross-national comparison, as well as a clearer understanding of the links between health outcomes and health care system performance for a disadvantaged group.
We investigate the possibility of acquiring information on the generalized parton distribution E and, through a model for E, also on the u-quark total angular momentum Ju by studying deeply virtual ...Compton scattering and hard exclusive ρ0 electroproduction on a transversely polarized hydrogen target at HERMES. It is found that a change in Ju from zero to 0.4 corresponds to a 4σ (2σ) difference in the calculated transverse target-spin asymmetry in deeply virtual Compton scattering (ρ0 electroproduction), where σ is the total experimental uncertainty.
At intermediate energies, the
(
d,
2
He)
charge-exchange reaction can be used to observe Gamow–Teller strength in the β
+ direction.
2
He
denotes the two-proton system being in the singlet
1
S
0
...state. In the present experiment the two protons, which in the laboratory frame are emitted into the forward direction, have been momentum analyzed and detected in coincidence by the same spectrometer and detector. Protons from deuteron breakup processes can induce a large accidental coincidence background because of the much larger breakup cross-section as compared to the
(
d,
2
He)
cross-section. Nevertheless, background-free
2
He
spectra with a resolution of
145
keV
at an incident energy of
170
MeV
are obtained, allowing the identification of many levels with high precision in the residual nuclei. The essential features of the detection system and the data-acquisition and analysis techniques which make our
(
d,
2
He)
experiments possible are described. Two nuclei,
12C and
24Mg, have been used as a test case.
A measurement of beam-helicity asymmetries for single-hadron production in deep-inelastic scattering is presented. Data from the scattering of 27.6 GeV electrons and positrons off gaseous hydrogen ...and deuterium targets were collected by the HERMES experiment. The asymmetries are presented separately as a function of the Bjorken scaling variable, the hadron transverse momentum, and the fractional energy for charged pions and kaons as well as for protons and anti-protons. These asymmetries are also presented as a function of the three aforementioned kinematic variables simultaneously.
A comprehensive collection of results on longitudinal double-spin asymmetries is presented for charged pions and kaons produced in semi-inclusive deep-inelastic scattering of electrons and positrons ...on the proton and deuteron, based on the full HERMES data set. The dependence of the asymmetries on hadron transverse momentum and azimuthal angle extends the sensitivity to the flavor structure of the nucleon beyond the distribution functions accessible in the collinear framework. No strong dependence on those variables is observed. In addition, the hadron charge-difference asymmetry is presented, which under certain model assumptions provides access to the helicity distributions of valence quarks.
Hintergrund:
Der Stadtteil ist ein wichtiges Setting für die Erreichbarkeit von Kindern/Eltern im Rahmen von Angeboten der Prävention und Gesundheitsförderung. Hier werden auch die Kinder und ...Familien in ihrer Lebenswelt angetroffen, für die der Zugang zu etablierten Versorgungssystemen sich eher schwierig gestaltet. Mit dem Modellprojekt Kindergesundheitsmobil (KIGEMO) wird ein regelmäßiges, niedrigschwelliges, aufsuchendes Angebot der Prävention und Gesundheitsförderung schwerpunktmäßig für Kinder bis 10 Jahren und deren Eltern umgesetzt. Das KIGEMO startete im Herbst 2012 und erprobte den Zugang über Kindertagesstätten und öffentliche Plätze in verschiedenen Stadtteilen der Stadt Essen. Es bietet eine Kombination von Aktivitäten der Prävention und Gesundheitsförderung (Ernährung, Bewegung, Umwelt, Entspannung, Gesundheitsinformation) und kinderärztlicher Beratung. Die begleitende Evaluation beinhaltet eine Untersuchung der Konzept-, Struktur- und Prozess- und Ergebnisqualität. In diesem Beitrag werden erste Ergebnisse der Struktur- und Prozessevaluation in der Erprobungsphase berichtet.
Methodik:
Die Struktur- und Prozessevaluation erfolgte zunächst quantitativ, in dem systematisch Informationen über zentrale Zugangsparameter dokumentiert werden (Wer hat wann was für/mit wem durchgeführt?). Des Weiteren wurde in drei Internen Qualitätsdiskursen (vor Ort und Telefonkonferenz) gemeinsam mit dem Team das Konzept und die Erfahrungen der Umsetzung vor Ort reflektiert. Im April 2012 startete weiterhin die qualitative Prozessevaluation u.a. mit ethnographischen Methoden (Beobachtungen) und leitfadengestützten Interviews mit dem KIGEMO-Team.
Ergebnisse:
Im Berichtszeitraum 10/2012 – 4/2013 wurden 153 Aktivitäten dokumentiert. Inhaltliche Schwerpunkte waren ernährungs- und bewegungsbezogene Aktivitäten. Es wurden insgesamt neun Standorte angefahren, davon drei Kitas und sechs öffentliche Plätze. Somit wurde jeder Standort im Durchschnitt 17mal „angefahren“. An den Aktivitäten nahmen über 2.200 Kinder zwischen 3 und 15 Jahren sowie 435 Erwachsene teil. Mehr als 90% der erreichten Kinder waren bis 10 Jahre alt. Während das Geschlechterverhältnis bei den Kindern insgesamt balanciert ist (M/F: 52%/48%) ist es bei den Erwachsenen M/F: 30%/70%. Im Laufe des betrachteten Erprobungszeitraums erfolgte eine Schwerpunktverlagerung des Settings durch Reduzierung der Kita-bezogenen Standorte und Ergänzung der zentralen Plätze in Stadtteilen. Es zeigt sich eine Tendenz dazu, dass im Laufe der Erprobungsphase zunehmend mehr Kinder und Eltern pro Standort erreicht werden.
Diskussion/Schlussfolgerungen:
Die Auswahl geeigneter Standorte als ein bedeutsamer Faktor für das Erreichen der Zielgruppe stand im Mittelpunkt der Erprobungsphase. Die Ergebnisse zeigen, dass die Zielgruppen bezogen auf das Alter der Kinder erreicht werden. Ob an den Standorten ein nachhaltiger Zugang zu besonders vulnerablen sozial benachteiligten Bevölkerungsgruppen erreicht werden kann, wird Gegenstand der weiteren Evaluation und insbesondere auch der qualitativen Prozessevaluation sein.