This prospective trial was designed to compare the performance characteristics of five different screening tests in parallel for the detection of advanced colonic neoplasia: CT colonography (CTC), ...colonoscopy (OC), flexible sigmoidoscopy (FS), faecal immunochemical stool testing (FIT) and faecal occult blood testing (FOBT).
Average risk adults provided stool specimens for FOBT and FIT, and underwent same-day low-dose 64-multidetector row CTC and OC using segmentally unblinded OC as the standard of reference. Sensitivities and specificities were calculated for each single test, and for combinations of FS and stool tests. CTC radiation exposure was measured, and patient comfort levels and preferences were assessed by questionnaire.
221 adenomas were detected in 307 subjects who completed CTC (mean radiation dose, 4.5 mSv) and OC; 269 patients provided stool samples for both FOBT and FIT. Sensitivities of OC, CTC, FS, FIT and FOBT for advanced colonic neoplasia were 100% (95% CI 88.4% to 100%), 96.7% (82.8% to 99.9%), 83.3% (95% CI 65.3% to 94.4%), 32% (95% CI 14.9% to 53.5) and 20% (95% CI 6.8% to 40.7%), respectively. Combination of FS with FOBT or FIT led to no relevant increase in sensitivity. 12 of 45 advanced adenomas were smaller than 10 mm. 46% of patients preferred CTC and 37% preferred OC (p<0.001).
High-resolution and low-dose CTC is feasible for colorectal cancer screening and reaches sensitivities comparable with OC for polyps >5 mm. For patients who refuse full bowel preparation and OC or CTC, FS should be preferred over stool tests. However, in cases where stool tests are performed, FIT should be recommended rather than FOBT.
Computer-aided detection (CAD) algorithms help to detect colonic polyps at CT colonography (CTC). The purpose of this study was to evaluate the accuracy of CAD versus an expert reader in CTC. One ...hundred forty individuals (67 men, 73 women; mean age, 59 years) underwent screening 64-MDCT colonography after full cathartic bowel cleansing without fecal tagging. One expert reader interpreted supine and prone scans using a 3D workstation with integrated CAD used as "second reader." The system's sensitivity for the detection of polyps, the number of false-positive findings, and its running time were evaluated. Polyps were classified as small (< or =5 mm), medium (6-9 mm), and large (> or =10 mm). A total of 118 polyps (small, 85; medium, 19; large, 14) were found in 56 patients. CAD detected 72 polyps (61%) with an average of 2.2 false-positives. Sensitivity was 51% (43/85) for small, 90% (17/19) for medium, and 86% (12/14) for large polyps. For all polyps, per-patient sensitivity was 89% (50/56) for the radiologist and 73% (41/56) for CAD. For large and medium polyps, per-patient sensitivity was 100% for the radiologist, and 96% for CAD. In conclusion, CAD shows high sensitivity in the detection of clinically significant polyps with acceptable false-positive rates.
Cathepsins have been described in the pathogenesis of abdominal aortic aneurysm (AAA), their exact role, especially in collagen degradation, is still unclear. The aim of the present study was ...therefore to analyse relevant cathepsins in human AAA tissue samples in relation to collagen I, III, and their degradation products.
Samples from 37 AAA patients obtained from elective open surgical repair and eight healthy non-aneurysmatic aortas from kidney donors were included. Expression of cathepsins B, D, K, L, S, cystatin C, collagen I and III, their degraded products C-Telopeptide of type 1 and 3 collagen (CTX-I, CTX-III), cellular markers for leukocytes (CD45), T cells (CD3), macrophage scavenger receptor-1 (MSR-1), synthetic, and contractile smooth muscle cells (SMCs) (smoothelin: SMTH, collagen I and III, myosin heavy chain: MHC, embryonic smooth muscle myosin heavy chain: SMemb) were determined at messenger RNA (mRNA) level, using SYBRGreen-based quantitative PCR and at protein level using enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA).
Expression of cathepsins B, D, L, and S at mRNA level was significantly elevated in AAA compared to control aorta (1.7-fold, p = 0.025; 2.5-fold, p = 0.002; 2.6-fold, p = 0.034; and 7.0-fold, p = 0.003). Expression of cathepsin S correlated significantly with leukocytes and macrophages (ρ = 0.398, p = 0.033 and ρ = 0.422, p = 0.020), synthetic SMCs were significantly associated with cathepsins B, D, and L (ρ = 0.522, p = 0.003; ρ = 0.431, p = 0.015 and ρ = 0.467, p = 0.008). At protein level, cathepsins B and S were elevated in AAA compared to controls (5.4-fold, p = 0.001 and 7.3-fold, p < 0.001). Significant correlations were observed between collagen I, its degraded product, and cathepsin S (r = -0.350, p = 0.034 and r = +0.504, p < 0.001). Expression of cathepsin B was associated with SMCs, expression of cathepsin S with inflammatory cells.
Particularly cathepsin S was associated with the degradation product of collagen I and thus might be involved in the progression of AAA. Furthermore, cathepsin S correlated with inflammatory cells.
Ziele:
Die Koloskopie ist der Goldstandard beim Screening für das kolorektale Karzinom. Der Test auf okkultes Blut im Stuhl (FOBT) und die Sigmoidoskopie (SC) werden ebenfalls häufig eingesetzt. Das ...Ziel der Studie war der Vergleich dieser Methoden mit der CT-Kolonographie (CTK) und dem immunochemischen Haemoccult-Test (imHb).
Methode:
307 asymptomatische Personen über 50 Jahre wurden mittels CTK und Koloskopie am selben Tag untersucht. Stuhlproben für FOBT und imHb wurden vor den Untersuchungen abgegeben. Die CTK wurde in hochauflösender Technik am 64-Zeiler durchgeführt, und die Befundung erfolgte primär in 3D-Technik. Unmittelbar nach der CTK wurde die Koloskopie unter Verwendung der segmentalen Entblindung durchgeführt. Polypen im Rektum und Sigma wurden für die Berechnung der Ergebnisse der Sigmoidoskopie berücksichtigt. Für alle fünf Untersuchungsverfahren und für Kombinationen von SC und Stuhltests wurde die patienten- und polypenbezogene Sensitivität und Spezifität für fortgeschrittene Adenome und alle Adenome berechnet. Die Akzeptanz von CTK und Koloskopie durch die Patienten wurde evaluiert.
Ergebnis:
Wir detektierten 511 Polypen, von denen 211 eine adenomatöse Histologie aufwiesen. 46 Polypen zeigten Zeichen der fortgeschrittenen Neoplasie. Von diesen waren 13 kleiner als 10mm. Sensitivitäten für fortgeschrittene Adenome für Koloskopie, CTK, SC, FOBT und imHb waren 100%, 96,7%, 83,3%, 20% und 32%. Patientenbezogene Sensitivitäten für Adenome ≥6mm (n=48) waren 95,8% (46/48), 93,7% (45/48), 64,6% (31/48), 16,7% (8/48) und 37,5% (18/48). Die polypenbezogene Sensitivität der CTK für Polypen ≥10mm betrug 93,9%, für die Koloskopie lag sie bei 100%.
Schlussfolgerung:
In einer asymptomatischen Screeningpopulation hat die Koloskopie die höchste Sensitivität für neoplastische Polypen. Die CTK erreicht ist nahezu gleichzusetzen und kann für das Screening empfohlen werden. Im Falle einer Ablehnung der Koloskopie und CTK sollte die Sigmoidoskopie eher als Stuhltests empfohlen werden, da diese eine geringe Sensitivität für Adenome haben.
Korrespondierender Autor:
Graser A
Klinikum der Universität München-Grosshadern, Institut für Klinische Radiologie, Marchioninistr. 15, 81377 München
E-Mail:
anno.graser@med.uni-muenchen.de
Einleitung:
Der Haemocculttest und die Koloskopie sind etablierte Verfahren zur Früherkennung kolorektaler Tumore. Obwohl die Darmkrebsvorsorge eine Regelleistung in Deutschland ist, nehmen weniger ...als 10% der Berechtigten die Koloskopie wahr.
Ziele:
Zahlreiche neue Verfahren zur Darmkrebsvorsorge sind entwickelt worden. Da prospektive Studien fehlen, kann ihre Leistungsfähigkeit nicht richtig eingeschätzt werden. Um die Sensitivität und Spezifität unterschiedlicher Verfahren im Vergleich evaluieren zu können, wurde eine prospektive Studie initiiert.
Methodik:
Prospektiver Einschluss von 320 asymptomatischen Personen ab 50 Jahren. 3 stufiges Protokoll:
(1) Vor Kolonlavage Asservierung von 2 Stuhlproben für immunologische Tests (M2-PK, immunologischer Hb-Test) und 3 Haemoccult-Testbriefchen.
(2) Virtuelle 64-Zeilen CT-Kolonographie (VC) in Niedrigdosistechnik. Auswerung vor Koloskopie.
(3) Segmentale Entblindung des CT-Befundes während der Koloskopie.
Ergebnis:
Von September 2005 bis April 2007 wurden 320 Personen in die Studie eingeschlossen. 94% aller Teilnehmer wurden mit allen 5 Methoden untersucht. In der Zwischenauswertung (n=160) zeigte sich eine patientenbezogene Sensitivität der VC für Adenome von 94% bei einer Spezifität von 95%. In der polypenbezogenen Auswertung erreichte die VC Sensitivitäten von 75%, 92% und 98% für Adenome bis 5mm, 6 bis 9mm und größer 9mm. Für Polypen jeder Größe war die Sensitivität 80%. Der Haemocculttest hatte degegen nur eine Sensitivität von 10% für Adenome ab 10mm.
Schlussfolgerung:
Da nur der kleinere Teil der Berechtigten am Koloskopiescreening teilnimmt, kommt Vorscreeningverfahren eine wichtige Bedeutung zu. Daher ist es wichtig, die Leistungsfähigkeit der einzelnen Verfahren im Vergleich zu kennen, um evidenzbasierte Empfehlungen geben zu können. Die Münchner Darmkrebsvorsorgestudie untersucht erstmalig parallel und prospektiv verschiedene neue Vorscreeningverfahren im Vergleich zu den etablierten Standards Haemocculttest und Koloskopie. Die Endauswertung aller 320 Fälle wird gegenwärtig durchgeführt. Die Ergebnisse der Leistungsfähigkeit aller Verfahren im Vergleich werden zum Kongress präsentiert. Basierend auf diesen Daten werden Empfehlungen zu den neuen Methoden abgegeben werden können.
Ziele:
Bestimmung der diagnostischen Genauigkeit von MDCT-Kolonographie (CTC), des Haemoccult-Tests und der Videokoloskopie in der Detektion von Polypen bei asymptomatischen Screeningpatienten.
...Methode:
300 asymptomatische Personen wurden an jeweils einem Tag mittels CTC und konventioneller Koloskopie untersucht. In den Tagen vor den Untersuchungen wurden Stuhlproben für den Test auf okkultes Blut im Stuhl (Haemoccult) abgegeben. Alle CT-Untersuchungen wurden auf einem 64-zeiligen MDCT-Scanner (Siemens Somatom Sensation 64) nach kompletter Darmreinigung durchgeführt. Zur Darmdistension wurde ein automatischer CO2-Insufflator (Protocol, E-Z-EM, USA) verwendet. Die Scans wurden von einem erfahrenen Radiologen befundet. Bei der optischen Koloskopie wurde das Prinzip der „segmentalen Entblindung“ des CT-Befundes verwendet. Der Dickdarm wurde in sechs Segmente unterteilt (Coecum, Colon ascendens, transversum, descendens, Sigma, Rektum). In jedem Segment wurde auf das Vorliegen von Polypen beurteilt. Polypen wurden in die Größenkategorien klein (≤5mm), mittel (6–9mm) und groß (10mm und größer) eingeteilt. Unmittelbar im Anschluss an die CTC wurde die Koloskopie durchgeführt, wobei der Untersucher die Ergebnisse der CTC segmentweise mitgeteilt bekam, nachdem das Koloskop aus dem jeweiligen Segment zurückgezogen worden war („segmentale Entblindung“). Diese Kombination aus CTC und OC wurde als Goldstandard verwendet.
Ergebnis:
Es wurden 138 Adenome und 88 hyperplastische Polypen detektiert. Die Sensitivität der CT-Kolonographie lag bei 96.0% (23/24) für große, 92.1% (35/38) für mittlere (6–9mm) und 78.9% (60/76) für kleine (≤5mm) Adenome. Die patientenbezogenen Sensitivitäten betrugen 100%, 98% und 80% bei einer Spezifität von 100%, 96.7% und 92.3%. Die Koloskopie übersah einen großen, zwei mittlere und 8 kleine Polypen (Sensitivität 96.0%, 95.0% und 89.5%). Die Sensitivität des Haemoccult-Tests für die Adenomdetektion betrug 10% (14/138).
Schlussfolgerung:
64-MDCT-Kolonographie ist eine sehr genaue Screeningmethode in der Detektion klinisch relevanter Polypen. Der Haemoccult-Test ist zur Adenomdetektion ungeeignet. Die Videokoloskopie erreicht ebenfalls eine sehr hohe Genauigkeit, ist aber kein perfekter Goldstandard.
Korrespondierender Autor:
Graser A
Klinikum Grosshadern der Universität München, Institut für Klinische Radiologie, Marchioninistr. 15, 81377 München
E-Mail:
anno.graser@med.uni-muenchen.de
The concept of Distance Laboratory is presented. Based based on the widespread availability of personal computers and telecommunication networks as well as on utilising multimedia technology, this is ...an innovative approach for the automation of laboratory practicals as constituent of university teaching, and for both the spatial and temporal separation of students and experimental rigs and experimentation, respectively. An environment for the design of digital circuits was developed as the first realisation of the concept. A number of further experiments is in preparation.
The comprehensive coverage of sustainability issues in a supply chain incurs goal conflicts—i.e., sustainability tensions—and is often limited by market characteristics, such as the availability of ...sustainable materials and services. While the mainstream business is prioritizing economic goals, a number of entrepreneurs are trying to move forward to more sustainable business practices for their own company and their supply chain. Fairphone represents such a case in the electronics industry, which is openly communicating its sustainability efforts and shortcomings. This communication is content-analyzed in this study by applying the theoretical lenses of paradox sustainability tensions and sustainable supply chain management. Findings of this analysis reveal the limitation of sustainability efforts by supply side characteristics, while Fairphone is innovatively using the demand side of its supply chain to drive sustainability. The resulting tensions among both sides are addressed via pro-active and direct supplier and stakeholder engagement by Fairphone at their suppliers’ mines and factories. The systematic identification of tensions and practices by which they are addressed is adding to our understanding of sustainability practices and goal conflicts in supply chains.