Aim
Socio‐demographic factors affect the development and lives of children and adolescents. We examined links between serum lipids and apolipoproteins and socio‐demographic factors in the Leipzig ...Research Centre for Civilization Diseases Child (LIFE Child) study.
Methods
The Winkler index and the Family Affluence Scale were used to define characteristics of the social status of 938 boys and 860 girls aged from birth to 19 years. We then used univariate and multivariate regression analyses to examine the socio‐demographic impact on total cholesterol, low‐density lipoprotein (LDL) cholesterol, high‐density lipoprotein (HDL), cholesterol triglycerides and apolipoproteins A1 (ApoA1) and B (ApoB).
Results
No significant influences on the Winkler index or the Family Affluence Scale were observed regarding the concentrations of serum lipids for total cholesterol or LDL cholesterol. However, and most importantly, children and adolescents with high social status and high family affluence showed significantly higher HDL cholesterol and ApoA1 levels than those with lower individual totals. A higher Winkler index was associated with significantly lower values for triglycerides and ApoB.
Conclusion
Adolescents with higher family wealth and social status showed a lower cardiovascular risk profile, as measured by the concentrations of HDL cholesterol and triglycerides as well as ApoA1 and B.
Conventional anthropometric measurements are time consuming and require well trained medical staff. To use three-dimensional whole body laser scanning in daily clinical work, validity, and ...reliability have to be confirmed.
We compared a whole body laser scanner with conventional anthropometry in a group of 473 children and adolescents from the Leipzig Research Centre for Civilization Diseases (LIFE-Child). Concordance correlation coefficients (CCC) were calculated separately for sex, weight, and age to assess validity. Overall CCC (OCCC) was used to analyze intraobserver reliability.
Body height and the circumferences of waist, hip, upper arm, and calf had an "excellent" (CCC ≥ 0.9); neck and thigh circumference, a "good" (CCC ≥ 0.7); and head circumference, a "low" (CCC < 0.5) degree of concordance over the complete study population. We observed dependencies of validity on sex, weight, and age. Intraobserver reliability of both techniques is "excellent" (OCCC ≥ 0.9).
Scanning is faster, requires less intensive staff training and provides more information. It can be used in an epidemiologic setting with children and adolescents but some measurements should be considered with caution due to reduced agreement with conventional anthropometry.
ObjectivesIn the present study, we examined the relation between socioeconomic status (SES) and the physiological distribution of iron-related blood parameters.DesignThis is a cross-sectional ...analysis of longitudinal population-based cohort study.SettingBased on a sample of healthy participants from a German research centre, various blood parameters and values of clinical examinations and questionnaires were collected.ParticipantsA total of 1206 healthy volunteers aged 2.5 to 19 years, one child per family randomly selected, were included.Primary and secondary outcome measuresAssociations between the SES of children by Winkler-Stolzenberg Index (WSI) and its dimensions (income, education, occupation) and iron-related blood parameters (haemoglobin, ferritin and transferrin) were analysed by linear regression analyses. Gender and pubertal stage were included as covariables. Additionally, associations between SES of children by WSI and physical activity (side-to-side jumps, push-ups) as well as body mass index (BMI) were analysed by linear regression analyses.ResultsChildren with high WSI or family income showed significantly increased z-scores for haemoglobin (P=0.046; P<0.001). Children with increased WSI or family income showed significantly lower z-scores for transferrin (P<0.001). There was a significant correlation between haemoglobin and gender (P<0.001) and between transferrin and pubertal stage (P=0.024). Furthermore, physical activity was positively correlated and BMI was negatively correlated with WSI (P<0.001).DiscussionOur data show an association between SES and the distribution of iron-dependent parameters. Lower SES is correlated with lower values for haemoglobin and higher values for transferrin. Furthermore, we demonstrate that physical activity and BMI are associated with SES. Whereas higher SES is correlated with higher values for physical activity and lower BMI. Our parameters are standardised as z-scores with the advantages that the results are comparable across different age groups and present physiological courses.Trial registration number NCT02550236; Results.
For several years the German healthy child clinics program has been a highly appreciated preventive measure and is subject to constant development. However, attendance depends on the families' ...sociodemographic situation. Findings are documented in a medical checkup booklet (the so-called Gelbes Heft). Currently, there is no procedure to use the data collected for epidemiological purposes nor to evaluate the pediatric prevention measures in Germany.
Between 2011 and 2016, we recruited 3480 study participants for our population-based cohort study LIFE Child in Leipzig. 90.6 % submitted their check-up booklets which were subsequently scanned, the data was digitalized and transmitted to a computerized form. Furthermore, data on social status (so-called Winkler-Index) were collected for each family using a structured questionnaire. The study population consisted of the families' oldest child for whom both data sets were available.
The transmission of data from the check-up booklets was time-consuming and cost-intensive due to large datasets, uncoded diagnoses as well as the necessity of trained employees for transferring often illegible handwriting. Early diagnostic tests for children enjoy a high level of acceptance among all social classes. With increasing age, attendance rate decreases gradually. Only 83 % of the population with a lower social status attend the U9 test. The documentation of diagnoses in the check-up booklets was implausible because the frequency fluctuated heavily between the different check-up time points. With only less than 2 %, the documentation of psychosocial difficulties in a child was particularly surprising
It is not possible to draw conclusions regarding the prevalence of target diseases from the frequency of documented findings in the check-up booklets. In order to make the data both comparable and evaluable, documentation must be digitalized in the future.
Zusammenfassung
Hintergrund
Kindervorsorgeuntersuchungen sind seit vielen Jahren eine geschätzte Präventionsmaßnahme und unterliegen einer ständigen Erweiterung. Die Inanspruchnahme hängt vom ...sozialen Status der Familien ab. Die Dokumentation erfolgt unter anderem im sogenannten Gelben Vorsorgeheft. Derzeit werden in Deutschland die erhobenen Daten nicht epidemiologisch genutzt oder die Präventionsmaßnahmen evaluiert.
Methoden
Zwischen 2011 und 2016 wurden innerhalb der populationsgestützten Kohortenstudie LIFE Child in Leipzig 3480 Probanden rekrutiert. 90,6 % der Teilnehmer legten ein Gelbes Vorsorgeheft vor. Diese Hefte wurden gescannt und in eine digitale Eingabemaske übertragen. Kenngrößen zum Sozialstatus wurden mittels Soziodemografiefragebogen erhoben, woraus der Winkler-Index berechnet wurde. Die Studienpopulation wurde aus jeweils dem ältesten Kind pro Familie mit beiden vorliegenden Datensätzen (n = 1964) gebildet.
Ergebnisse
Die Erfassung der Daten aus den Gelben Heften war zeit- und kostenintensiv. Dieser Aufwand ergab sich durch große Datenmengen, uncodierte Diagnosen sowie den Einsatz geschulter Mitarbeiter zum Übertragen der oftmals unleserlichen Handschriften. Die Auswertung der Inanspruchnahme zeigte insgesamt eine hohe Akzeptanz über alle Sozialschichten hinweg. Mit zunehmendem Lebensalter sanken die Teilnahmeraten ab. Zur U9 wiesen Probanden der unteren Sozialschicht die geringste Inanspruchnahme auf (83,0 %). Die Dokumentation der Zielkrankheiten im Gelben Heft war unplausibel. Die Häufigkeit der Angaben schwankte unerklärlich zu den verschiedenen Vorsorgezeitpunkten. Besonders diskrepant zeigte sich die Dokumentation von psychosozialen Auffälligkeiten, welche im gesamten Untersuchungszeitraum bei weniger als 2 % aller Probanden dokumentiert wurden.
Schlussfolgerung
Aus den Häufigkeiten der in den Gelben Heften dokumentierten Befunde lässt sich die Prävalenz der Zielkrankheiten nicht ableiten. Um die Gelben Hefte auswertbar machen zu können, muss die Dokumentation verbessert werden. Deshalb ist eine Digitalisierung der Vorsorgeuntersuchungsbefunde anzustreben.
Mithilfe angepasster statistischer Methodik (Resampling-Verfahren) unter Verwendung des GAMLSS-Pakets der Statistiksoftware R konnten für die eisenabhängigen Parameter Hämoglobin, Ferritin, ...Retikulozyten und Transferrin Referenzintervalle (2,5. und 97,5. Perzentile) sowie geglättete Perzentilenkurven (2,5., 10., 50., 90. und 97,5. Perzentile) kontinuierlich über das Alter und getrennt nach Geschlecht erstellt werden. Durch die kontinuierliche Verlaufsdarstellung der Blutparameter können willkürliche Alterseinteilungen vermieden, physiologische Gegebenheiten adäquat widergespiegelt und genauere Parameterbeurteilungen im klinischen Alltag ermöglicht werden.
In einer zweiten Studie wurden verschiedene bi- und multivariate Regressionsanalysen hinsichtlich Assoziationen in der Verteilung eisenabhängiger Parameter zu Winkler-Stolzenberg-Index (WSI; Index zur Erfassung des sozioökonomischen Status; SES)und seiner Determinanten durchgeführt. Hier zeigten sich signifikante Korrelationen zwischen steigenden Hämoglobinwerten und steigendem WSI sowie Einkommen. Signifikante Korrelationen zeigten sich zudem zwischen fallenden Transferrinwerten und steigendem WSI und Einkommen. Es konnten somit erstmals Assoziationen in der Verteilung eisenabhängiger Laborparameter und elterlichen SES bei Kindern und Jugendlichen nachgewiesen werden.:Abkürzungsverzeichnis 5
1. Einführung 6
1.1. Problemstellung 6
1.2. Bedeutung von Eisen für den Menschen 7
1.2.1. Eisen-Stoffwechsel 7
1.2.2. Unzureichende Eisenversogung 7
1.2.3. Diagnostik des Eisenmangels 9
1.3. Referenzintervalle eisenabhängiger Parameter 10
1.3.1. Bisheriger Forschungsstand 10
1.3.2. Methodik zur Erarbeitung von Referenzintervallen 11
1.4. Sozioökonomische Faktoren und Eisenhaushalt 12
1.4.1. Soziale Ungleichheit und Gesundheit 12
1.4.2. Sozioökonomische Faktoren und unzureichende Eisenversorgung 13
1.4.3. Sozialmedizinische Ansätze 14
1.5. Rückschlüsse zur Vorgehensweise 15
1.5.1. Fragestellungen/Ziele 15
1.5.2. Studiendesign 16
2. Publikationsmanuskripte 17
3. Zusammenfassung 36
4. Literaturverzeichnis 41
5. Anlagen 52
5.1. Anhänge der Publikation 'Rieger et al.: Reference intervals for iron-related blood parameters: results from a population-based cohort study (LIFE Child)' 52
5.1.1. Table 1 52
5.1.2. Table 2 54
5.1.3. Table 3 56
5.1.4. Table 4 58
5.2. Anhänge der Publikation 'Rieger et al.: Does physiological distribution of blood parameters in children depend on socioeconomic status? Results of a German cross-sectional study' 60
5.2.1. Supplementary file 1 60
5.2.2. Supplementary file 2 66
5.2.3. Supplementary file 3 69
5.2.4. Supplementary file 4 71
5.3. Darstellung des eigenen Beitrags 81
5.4. Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit 83
5.5. Lebenslauf 84
5.6. Publikationen 86
5.7. Danksagung 87
Es werden pädiatrische Referenzintervalle zu eisenabhängigen Parametern kontinuierlich über das Alter unter Anwendung des, in der Laboratoriumsmedizin noch wenig bekannten, R-Pakets GAMLSS aus einer ...hoch standardisierten Probenpopulation ermittelt.
2778 Blutproben von LIFE Child-Probanden im Alter von 2,5 bis 19 Jahren wurden mittels Sysmex XN-9000 für Hämoglobin und Retikulozyten, sowie mittels Roche cobas 8000 für Transferrin und Ferritin analysiert. Die Schätzung der Referenzintervalle erfolgte durch wiederholte Modellberechnungen unter Anwendung der LMS-Methode nach Cole mit spezifisch gewichteten Teilstichproben.
Es wurden kontinuierliche und geschlechtsspezifische Referenzintervalle sowie geglättete Perzentilenkurven für Hämoglobin, Ferritin, Retikulozyten und Transferrin erstellt. Dabei konnten aufgrund der wiederholten Modellberechnungen Einzelkurven und durch Mittelung zusammengefasste Perzentilenkurven erstellt werden. Die Einzelkurven gaben einen Überblick über potentielle Schwankungen der einzelnen Parameterverläufe. Die gemittelten Kurven ermöglichten eine stabile Kurvenverlaufsbeurteilung der eisenabhängigen Parameter im Kindes- und Jugendalter.
Hiermit stehen erstmals mit dem GAMLSS-R-Paket und für die hier verwendeten Gerätetechniken eruierte aktuelle alters- und geschlechtsspezifische Referenzintervalle zur Verfügung. Verglichen zu bisherigen Studien können frühere Ergebnisse vervollständigt und Diskrepanzen, abhängig vom unterschiedlichen methodischen Vorgehen, verdeutlicht werden. Relevante Erkenntnisse für die Diagnostik der Eisenmangelanämie, wie eine geschlechtsabhängige Beurteilung des Hämoglobins ab dem 11. Lebensjahr statt wie bisher ab 15 Jahren (nach WHO), werden dargestellt.
Pediatric reference intervals for iron-related parameters are determined continuously over time from a highly standardized sample collection by application of the R-package generalized additive ...models for location, scale and shape (GAMLSS), which is little known in laboratory medicine.
Two thousand seven hundred and seventy-eight samples from Leipzig research center for civilization diseases (LIFE) Child participants at the age of 2.5–19 years were analyzed on a Sysmex XN-9000 for hemoglobin and reticulocytes and on a Roche Cobas 8000 for transferrin and ferritin. Reference intervals were established by repeated model calculation by use of the LMS (λ-µ-σ) method from Cole with specifically weighted subsamples.
Continuous and gender-specific reference intervals as well as smoothed percentile curves were established for hemoglobin, ferritin, reticulocytes and transferrin. In the case of repeated model calculations, single curves and averaged percentile curves were shown. The single curves outlined potential variations of the different parameter trends. The averaged percentile curves submitted a stable assessment of curve trends over time for iron-related parameters in childhood and adolescence.
For the first time current age- and gender- specific reference intervals are available by application of the R-package GAMLSS and the laboratory techniques applied here. Compared to earlier studies, previous findings can be completed and discrepancies related to different methodical approaches, can be pointed out. Relevant findings for the diagnosis of iron deficiency anemia, such as gender-dependent assessment of hemoglobin starting at the age of 11 instead of 15 according to the World Health Organization (WHO), are presented.
Zusammenfassung Einleitung: Es werden pädiatrische Referenzintervalle zu eisenabhängigen Parametern kontinuierlich über das Alter unter Anwendung des, in der Laboratoriumsmedizin noch wenig ...bekannten, R-Pakets GAMLSS aus einer hoch standardisierten Probenpopulation ermittelt. Methoden: 2778 Blutproben von LIFE Child-Probanden im Alter von 2,5 bis 19 Jahren wurden mittels Sysmex XN-9000 für Hämoglobin und Retikulozyten, sowie mittels Roche cobas 8000 für Transferrin und Ferritin analysiert. Die Schätzung der Referenzintervalle erfolgte durch wiederholte Modellberechnungen unter Anwendung der LMS-Methode nach Cole mit spezifisch gewichteten Teilstichproben. Ergebnisse: Es wurden kontinuierliche und geschlechtsspezifische Referenzintervalle sowie geglättete Perzentilenkurven für Hämoglobin, Ferritin, Retikulozyten und Transferrin erstellt. Dabei konnten aufgrund der wiederholten Modellberechnungen Einzelkurven und durch Mittelung zusammengefasste Perzentilenkurven erstellt werden. Die Einzelkurven gaben einen Überblick über potentielle Schwankungen der einzelnen Parameterverläufe. Die gemittelten Kurven ermöglichten eine stabile Kurvenverlaufsbeurteilung der eisenabhängigen Parameter im Kindes- und Jugendalter. Schlussfolgerungen: Hiermit stehen erstmals mit dem GAMLSS-R-Paket und für die hier verwendeten Gerätetechniken eruierte aktuelle alters- und geschlechtsspezifische Referenzintervalle zur Verfügung. Verglichen zu bisherigen Studien können frühere Ergebnisse vervollständigt und Diskrepanzen, abhängig vom unterschiedlichen methodischen Vorgehen, verdeutlicht werden. Relevante Erkenntnisse für die Diagnostik der Eisenmangelanämie, wie eine geschlechtsabhängige Beurteilung des Hämoglobins ab dem 11. Lebensjahr statt wie bisher ab 15 Jahren (nach WHO), werden dargestellt.