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  • Halbseitenstörung nach Unfall
    Egloff; Gander; Gerber; von Känel; Wiest

    Praxis (Bern. 1994), 06/2010, Letnik: 99, Številka: 13
    Journal Article

    Ein 48-jähriger Industrieangestellter wird vorgestellt, welcher im Anschluss an einen Arbeitsunfall eine schmerz­assoziierte nicht-dermatombezogene somatosensorische Ausfallsstörung mit Halbseitenverteilung erleidet. Schmerzausweitung, Schmerzchronifizierung, halbseitige Hyperalgesie (einhergehend mit ipsilateraler Berührungs- und Wärmehypästhesie) weisen auf maladaptive neuroplastische Vorgänge der schmerzverarbeitenden neuronalen Strukturen hin. Die Stressbelastung des ZNS im Vorfeld oder zum Zeitpunkt des Auslöseereignisses scheint ein massgebender Risikofaktor zu sein. We present the case of a 48-year old man who, eight years after an industrial accident, presents with chronic right-sided nondermatomal pain and hypaesthesia to heat and touch. During symmetric peripheral touch functional magnetic resonance imaging revealed hypometabolism in the left thalamus, somatosensory cortex, and anterior cingulate cortex. Pain-associated nondermatomal somatosensory deficits (NDSDs) localizing to one side of the body are a frequent clinical entity, which are often triggered by an accident. The tendency of NDSDs to extend to adjunct ipsilateral body parts and to become chronic points to maladaptive adjustment of pain-processing areas in the central nervous system. Psychological stress prior to or around the triggering event seems an important risk factor for NDSDs.