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  • Absorbable versus nonabsorb...
    Nociti, Francisco H.; Machado, Maria Ângela N.; Stefani, Cristine M.; Sallum, Enilson A.; Sallum, Antonio W.

    Clinical oral implants research, 04/2001, Letnik: 12, Številka: 2
    Journal Article

    The purpose of this study was to clinically evaluate an absorbable collagen membrane (Bio‐Gide ® ) and a nonabsorbable polytetrafluoroethylene membrane (PTFE), associated or not with bone grafts, for the treatment of ligature‐induced peri‐implantitis defects in dogs. The bilateral mandibular premolars were removed from 5 2‐year‐old mongrel dogs. After 3 months of healing, 3 titanium implants were placed on each side of the mandible. Experimental peri‐implantitis was induced after abutment connection. Ligatures and abutments were removed after 1 month and the bone defects were randomly assigned to one of the following treatments: DB: debridement alone; GBR+BG‐I: debridement plus PTFE membrane associated with mineralized bone graft (Bio‐Oss ® ); GBR+BG‐II: debridement plus collagen membrane (Bio‐Gide ® ) associated with mineralized bone graft; GBR‐I: debridement plus PTFE membrane; GBR‐II: debridement plus collagen membrane; BG: debridement plus mineralized bone graft. The peri‐implant bone defects were measured before and 5 months after treatment. Results showed the greatest percentage of vertical bone fill for GBR+BG‐II (27.77±14.07) followed by GBR‐II (21.78±16.19), BG (21.26±6.87), GBR+BG‐I (19.57±13.36), GBR‐I (18.86±10.63) and DB (14.03±5.6). However, the values were not statistically significant (ANOVA, contrast F test, P =0.612). Within the limits of the present investigation, it can be concluded that no difference was detected among treatments. Résumé Le but de cette étude a été d’évaluer cliniquement une membrane en collagène absorbable (Bio‐Guide ® ) et une en téflon non‐absorbable (PTFE) associées ou non à des greffons osseux pour le traitement de lésions paroïmplantites induites par ligature chez le chien. Les prémolaires inférieures ont été avulsées chez cinq bâtards de deux ans. Après trois mois de guérison, trois implants en titane ont été placés de chaque côté de la mandibule. La paroïimplantite expérimentale a été induite après la connection des piliers. Les ligatures et les piliers ont été enlevés après un mois et les lésions osseuses ont été réparties de manière randomisée vers un des traitements suivants: DB: nettoyage seul, GBR+BG‐I: nettoyage plus Bio‐Oss plus membrane en téflon, GBR+BG‐II: nettoyage plus Bio‐Gide ® plus greffe d’os minéralisé, GBR‐I: nettoyage plus membrane en téflon, GBR‐II: nettoyage plus membrane collagène, BG: nettoyage plus greffe d’os minéralisé. Les lésions osseuses paroïmplantaires ont été mesurées avant et cinq mois après le traitement. Les résultats ont montré le plus grand pourcentage de remplissage osseux vertical pour GBR+BG‐II (27,8±14,1) suivi de GBR‐II (21,8±16,2), BG (21,3±6,9), GBR+BG‐I (19,6±13,4), GBR‐I (18,9±10,6) et DB (14,0±5,6). Cependant ces valeurs n’étaient pas statistiquement significatives (ANOVA, test F contraste, P =0,612). Dans les limites de l’étude présente, il peut être conclu qu’aucune différence n’a été détectée entre ces traitements. Zusammenfassung Das Ziel dieser Studie war es, klinisch eine resorbierbare Kollagenmembran (Bio‐Gide ® ) und eine nicht resorbierbare Polytetrafluoroethylen‐Membran (PTFE) mit oder ohne Füller (Knochentransplantat) zur Behandlung von ligatureninduzierten Periimplantitisdefekten von Hunden zu untersuchen. Bei 5 zweijährigen Bastarden wurden beidseitig die Unterkieferprämolaren extrahiert. Drei Monate später, nach abgeschlossener Heilung, implantierte man auf jeder Seite des Unterkiefers drei Titanimplantate. Nach dem Aufsetzen der Sekundärteile wurde eine experimentelle Periimplantitis induziert. Einen Monat später wurden Ligaturen und Sekundärteile entfernt und die Knochendefekte zufällig einer der folgenden Behandlungsarten zugeführt: DB: nur Debridement; GBR+BG‐I: Debridement, Defektfüllung mit einem mineraliserten Knochentransplantat (Bio‐Oss ® ) und Defektdeckung mit einer PTFE‐Membran; GBR+BG‐II: Debridement, Defektfüllung mit einem mineralisierten Knochentransplantat und Defektdeckung mit einer Kollagen‐Membran (Bio‐Gide ® ); GBR‐I: Debridement und Defektdeckung mit einer PTFE‐Membran; GBR‐II: Debridement und Defektdeckung mit einer Kollagen‐Membran; BG: Debridement und Defektfüllung mit einem mineralisierten Knochentransplantat; Die periimplantären Knochendefekte wurden vor der Behandlung und 5 Monate später vermessen. Die Resultate zeigten, dass die grösste prozentuale vertikale Knochenauffüllung bei der Gruppe GBR+BG‐II (27.77±14.07) stattfand, gefolgt von der Gruppe GBR‐II (21.78±16.19), BG (21.26±6.87), GBR+BG‐I (19.57±13.36), GBR‐I (18.86±10.63) und DB (14.03±5.6). Die Ergebnisse waren jedoch nicht statistisch signifikant (ANOVA, Kontrast F Test, P =0.612). Mit den gewählten Vorgaben konnte man also keine Unterschiede zwischen den verschiedenen Behandlungen feststellen. Resumen La intención de este estudio fue evaluar clínicamente una membrana reabsorvible de colágeno (Bio‐Guide ® ) y una membrana no reabsorvible de politetrafluoroetileno (PTFE), asociada o no con injertos óseos, para el tratamiento de defectos de periimplantitis inducida por ligaduras en perros. Se extrajeron los premolares mandibulares bilateralmente de cinco perros mongrel de dos años de edad. Tras tres meses de cicatrización se colocaron tres implantes de titanio en cada lado de la mandíbula. Se indujo periimplantitis experimental tras la conexión de los pilares. Las ligaduras y los pilares se retiraron después de un mes y los defectos óseos fueron asignados aleatoriamente a uno de los siguientes tratamientos: DB: sólo desbridamiento; GBR+BG‐I. desbridamiento más membrana de PTFE asociada con injerto óseo mineralizado (Bio‐Oss ® ); GBR+BG‐II: desbridamiento más membrana de colágeno (Bio‐Gide ® ) asociado con injerto óseo mineralizado; GBR‐I: desbridamiento más membrana de PTFE; GBR‐II: desbridamiento más membrana de colágeno; BG: desbridamiento más injerto óseo mineralizado. Los defectos óseos se midieron antes y cinco meses después del tratamiento. Los resultados mostraron un mayor porcentaje de relleno óseo vertical para GBR+GB‐II (27.77±14.07) seguido por GBR‐II (21.78±16.19), BG (12.26±6.87), GBR+BG‐I (19.57±13.36), GBR‐I (18.86±10.63) y DB (14.03±5.6). De todos modos los valores no fueron estadísticamente significativos (ANOVA, test de contraste F , P =0.612). Dentro de los limites de la presente investigación se puede concluir que no se detectaron diferencias entre los tratamientos.