ZUSAMMENFASSUNG
Hintergrund:
Knapp 80% aller Menschen sterben in Deutschland in stationärer Versorgung, ca. jeder fünfte von ihnen wird in seiner letzten Lebensphase nochmals in einen anderen ...Versorgungsbereich verlegt. Dies sind mehr als 150.000 Menschen, die oft ohne Indikation verlegt werden. 13 Risikofaktoren wurden für diese nicht indizierten Verlegungen identifiziert.
Methode:
Unter Begleitung der AWMF wurden zwei regional wirksame Leitlinien entwickelt und in einem Krankenhaus der Maximalversorgung sowie einer Pflegeeinrichtung implementiert. In dem Krankenhaus wurde ein palliativer Konsildienst etabliert. In der Pflegeeinrichtung wurde eine umfassende Personal- und Organisationsentwicklung betrieben. Unterschiedliche Kooperationen mit relevanten regionalen Partnern beider Modelleinrichtungen wurden systematisch ausgeweitet.
Ergebnisse und Schlussfolgerungen:
Die Verlegungen konnten trotz kurzer Laufzeit des Projekts signifikant reduziert werden. Gelingen konnte dies auch durch die Etablierung von Entscheidungshilfen und einer digitalisierten Implementierungsunterstützung. Die Ergebnisse der ethischen und sozialen Begleitforschung rechtfertigen das Vorgehen: Die Zufriedenheit von Angehörigen und Mitarbeitern steigt.
Schlüsselwörter:
Sterbeorte, regionale Versorgungsleitlinie, Risikofaktoren für die Verlegung Sterbender, palliativer Konsildienst, Angehörigen-App
Eingereicht am 1.4.2021 - akzeptiert am 29.4.2021
Zusammenfassung
Hintergrund
Eigene Studien aus den Jahren 2013 und 2014 hatten darauf hingewiesen, dass es — entgegen formulierter Zielstellungen — auch in der letzten, terminalen Lebenshase eines ...Krankenhauspatienten bzw. Pflegeheimbewohners noch zu vermeidbaren Verlegungen kommt.
Methode
Um solche Verlegungen zu erfassen und zu beschreiben, wurde im Jahr 2016 ein 27 Items umfassender Fragebogen entwickelt und an Mitarbeiter aus Krankenhäusern und Pflegeheimen adressiert. Ermittelt wurden die Häufigkeit der Verlegung, hierfür präferierte Zeiträume, Zielorte und auf die Verlegung einwirkende Faktoren. 101 Krankenhäuser und 65 Pflegeheime unterschiedlicher Größen, Trägergesellschaften und Bundesländer wurden berücksichtigt.
Ergebnisse
In etwa 20% der Versorgung Sterbender in den Krankenhäusern und in ca. 25% der Fälle in den Pflegeheimen kommt es zu solchen Transfers. Dies würde eine Gesamtzahl von ca. 150.000 Patienten bzw. Bewohnern ausmachen. Pflegeheime verlegen sterbende Patienten in Krankenhäuser. In den Krankenhäusern finden die Verlegungen innerhalb der Einrichtung statt. Wochentage oder Tageszeiten, an denen es bevorzugt zu Verlegungen kommt, konnten nicht identifiziert werden. Als zentrale Gründe für Verlegungen werden akute körperliche Zustandsverschlechterungen identifiziert. Im Gegensatz dazu sind mental-psychische Gründe weniger bedeutsam. Eine gute Zusammenarbeit sowohl mit den Angehörigen als auch mit dem Hausarzt und anderen Versorgungspartnern wirkt sich positiv auf das Verlegungsverhalten aus. Schriftliche Patientenvereinbarungen besitzen einen mittleren bis deutlichen Einfluss. Beständige Personalknappheit wirkt sich nachteiliger auf die identifizierte Verlegungspraxis aus als ein akuter Mitarbeiterengpass.
Empfehlungen
Physiologische Zustandsverschlechterungen dürfen nicht zu einer Alarm- und Lösungskette führen, an deren Ende die Verlegung Sterbender steht. Ein spezielles Risikomanagement oder Fallmanagement für diese Gruppe könnte Fehlverlegungen verhindern. Auch das 2015 durch das Hospiz- und Pallitativgesetz auf den Weg gebrachte „Advance Care Planing“ sollte die Verlegungsfrequenz senken.
This new edition examines the current provision of psychosocial support, taking into account the community approaches of psychosocial care, the role of volunteers in supporting psychosocial needs, ...and the needs of the frail elderly. It is essential reading for the fields of medicine, nursing, social work, chaplaincy, and primary care.
To compare the attitudes of Iranian and Swedish nursing students toward caring for dying persons.
Their attitudes were measured with the Frommelt's Attitude Toward Caring of the Dying and the Death ...Attitude Profile Revised.
The results indicated that the participating Iranian students were more afraid of death and less likely to give care to dying persons than the Swedish participants.
It is suggested that theoretical education should be individualized and culturally sensitive in order to positively influence the students' attitudes, and promote professional development.
The Art of Life and Death explores how the world appears to people who have an acute perspective on it: those who are close to death. Based on extensive ethnographic research, Andrew Irving brings to ...life the lived experiences, imaginative lifeworlds, and existential concerns of persons confronting their own mortality and non-being. Encompassing twenty years of working alongside persons living with HIV/AIDS in New York, Irving documents the radical but often unspoken and unvoiced transformations in perception, knowledge, and understanding that people experience in the face of death. By bringing an "experience-near" ethnographic focus to the streams of inner dialogue, imagination, and aesthetic expression that are central to the experience of illness and everyday life, this monograph offers a theoretical, ethnographic, and methodological contribution to the anthropology of time, finitude, and the human condition. With relevance well-beyond the disciplinary boundaries of anthropology, this book ultimately highlights the challenge of capturing the inner experience of human suffering and hope that affect us all-of the trauma of the threat of death and the surprise of continued life.
Last Writes Richardson, Laurel
2007, 20160701, 2016-07-01, 2016-06-29
eBook
Betty Frankel Kirschner succumbed to emphysema one day in June. She had been a long-term professor at Kent State University, founding member of the feminist caucus in sociology, a political activist, ...a chain smoker. Close friend Laurel Richardson, a key figure in literary turn in ethnographic writing, kept a daybook, relating their conversations and interactions over Betty's last few months. Rich in memory, emotion, dreams, and life-and-death decisions, the daybook chronicles the ups and down of a terminally ill woman and the impact that illness has on friends, colleagues, and family alike. Richardson also grapples with the ethics of writing deeply personal narratives. Part memoir, part sociological analysis, part eulogy to a departed friend, Richardson opens a poignant window into living an academic life, and ending it.
Addresses the requirements, strategies, and ethics of nutrition and hydration in hospice care. Discusses the need for nurses to be sensitive to feeding and nutrition issues on a personal level; ...suggests practical ways on how to feed and hydrate patients who want to eat, and how to provide support in ways other than feeding for patients who are unable to eat; covers the appropriate use of medications to stimulate appetite in patients who want to eat and who can be helped to do so; discusses various perspectives on the withholding of foods and fluids from patients; etc
What the Dying Teach Us: Lessons on Living is a spiritual approach to health care that teaches the reader about values, hope, and faith through actual experiences of terminally ill persons. This ...unique approach to health care teaches the living how to deal with grief and the bereavement process through faith and prayer. Priests, pastors, chaplains, and psychotherapists will learn how to treat parishioners or patients with the values the dying leave behind, allowing part of their deceased loved one's beliefs and teachings to guide them through the grieving process. In the end, you will also become aware of your spiritual self while helping others heal and renew their soul.
While What the Dying Teach Us concentrates on the values you can learn from the terminally ill, the author includes his own views on:
how our tears manifest the depth into which our relationship with a deceased loved one travels
how dimensions of reality lead us to appreciate the present
experiencing events in life without judgment or comparison
the role faith may play in health care as a healer of the terminally ill
how the strength of prayer can drastically change lives
What the Dying Teach Us celebrates the spirit loved ones leave behind and teaches you how to surrender into an eternal relationship with them. Furthermore, because of this experience, you will be able to find a new and deeper realization of your own existence. What the Dying Teach Us will help you spiritually connect with yourself as well as with deceased loved ones that continue to live on through faith.
In the course of caring for the ill or dying, health care professionals are sometimes the only ones available to provide spiritual comfort to their patients. In our modern pluralistic society, where ...patients could come from any number of religious traditions, it can often be difficult to find exactly the right words in these situations.Prayers and Rituals at a Time of Illness and Dying: The Practices of Five World Religions by experienced physician and theologian Pat Fosarelli offers clear instructions for health care professionals on how to better understand the needs of their Buddhist, Hindu, Muslim, Christian, and Jewish patients during these difficult times. Devoting separate chapters to each tradition, Fosarelli briefly outlines the basic beliefs and then looks at the main tenets of each religion, exploring the varied approaches that they take to illness and end-of-life issues. For each tradition, she also describes practices and offers suitable prayers. Each chapter suggests modifications that may be necessary for Western hospitals, modifications for children, and specific suggestions about what not to do or say in respect to different faith traditions.This easy-to-use, pocket-sized resource will be referenced again and again by physicians, paramedics, hospital and military chaplains, pastoral counselors, hospice providers, and other medical professionals.