Knocking Down the Diagnosis in Knock Knees Khamkar, Anilkumar M; Jose, Georgeena Elsa; Pote, P.D ...
Pediatriconcall : a complete child health care,
07/2021, Letnik:
18, Številka:
3
Journal Article
Hintergrund: Fruhgeburt ist ein risikofaktor fur die Entwicklung psychiatrischer Erkrankungen und kognitiver beeintrachtigung. Dies wird u. a. auf das hohe risiko perinataler Hirnschadigungen mit ...erhohter Vulnerabilitat thalamo-kortikaler Verbindungen zuruckgefuhrt. Basierend auf den in einer Vorgangerstudie gefundenen funktionellen Konnektivitatsveranderungen zwischen hinterem ruhenetzwerk (pDMN) und dorsomedialem Thalamus bei fruhgeborenen Erwachsenen sollte in dieser studie mittels DTI ein mogliches strukturelles Korrelat identifiziert werden. Methoden: Im rahmen der bayrischen Entwicklungsstudie (bEsT) wurden bei 155 Personen im Alter von 26 Jahren (hiervon 82 Fruhgeborene) mithilfe probabilistischer traktographie (pDMN-thalamus) Konnektivitatskarten des Thalamus erstellt. Gruppenunterschiede in der strukturellen Konnektivitat wurden mithilfe von voxelweisen t-tests untersucht und auf einen Zusammenhang zu kognitiven Parametern (Gesamt-IQ) in einem multiplen regressionsmodell getestet. Ergebnisse: Fruhgeborene zeigten eine statistisch signifikant erhohte strukturelle Konnektivitat zwischen spezifischen thalamischen Nuclei (dorsomediale thalamuskerne sowie Pulvinar) und kortikalen regionen des pDMN (p < 0.05, FWR korrigiert, s. Abb. 1). Der IQ-Wert der Fruhgeborenen konnte durch diese Veranderungen signifikant vorhergesagt werden (beta = -0.32, p = 0.004). Diskussion: Unsere Ergebnisse sprechen fur langfristige Effekte einer Fruhgeburt auf die strukturelle Konnektivitat zwischen thalamuskernen hoherer Ordnung und dem pDMN. Die tatsache, dass diese Veranderungen mit einem reduzierten Gesamt-IQ bei den Fruhgeborenen einhergehen, unterstreicht die relevanz fur die Kognition.
Neonatal Bioethics Lantos, John D; Meadow, William L
2006, 2006-06-16, 20060101
eBook
Neonatal intensive care has been one of the most morally controversial areas of medicine during the past thirty years. This study examines the interconnected development of four key aspects of ...neonatal intensive care: medical advances, ethical analysis, legal scrutiny, and econometric evaluation.
The authors assert that a dramatic shift in societal attitudes toward newborns and their medical care was a stimulus for and then a result of developments in the medical care of newborns. They divide their analysis into three eras of neonatal intensive care. The first, characterized by the rapid advance of medical technology from the late 1960s to the Baby Doe case of 1982, established neonatal care as a legitimate specialty of medical care, separate from the rest of pediatrics and medicine. During this era, legal scholars and moral philosophers debated the relative importance of parental autonomy, clinical prognosis, and children's rights.
The second era, beginning with the Baby Doe case (a legal battle that spurred legislation mandating that infants with debilitating birth defects be treated unless the attending physician deems efforts to prolong life futile), stimulated efforts to establish a consistent federal standard on neonatal care decisions and raised important moral questions concerning the meaning of futility and of inhumane treatment. In the third era, a consistent set of decision-making criteria and policies was established. These policies were the result of the synergy and harmonization of newly agreed upon ethical principles and newly discovered epidemiological characteristics of neonatal care.
Tracing the field's recent history, notable advances, and considerable challenges yet to be faced, the authors present neonatal bioethics as a paradigm of complex conversation among physicians, philosophers, policy makers, judges, and legislators which has led to responsible societal oversight of a controversial medical innovation.